Стоян Новаков: Продължаваме Промяната има конкретни предложения за решаване на проблемите в морския бранш

Българска морска камара започна серия от срещи с представители на политически партии, които ще участват в извънредните парламентарни избори, които ще се проведат на 2 октомври. Maritime.bg публикува без редакторска намеса предоставената от отделните политически партии информация за хода на проведените разговори.

Припомняме, че Българска морска камара обяви най-сериозните проблеми, пред които е изправена индустрията в страната.


Стоян Новаков: Продължаваме Промяната има конкретни предложения за решаване на проблемите в морския бранш

Снимка: Продължаваме промяната

Кандидати за народни представители от “Продължаваме Промяната” се отзоваха на поканата на представители на Българската морска камара за среща по наболели проблеми в бранша. Водачът на листата на коалицията – Даниел Лорер, заедно със Стоян Новаков – зам. министър на транспорта в правителството “Петков”, областният управител по време на същия кабинет – Благомир Коцев и седмият в листата – Николай Стефанов, обсъдиха възможните решения за най-големите проблеми, начертани от морския бранш.

В краткосрочен план, най-голямо предизвикателство е влиянието, което оказва войната в Украйна, върху корабоплаването в Черно море.

Обсъдиха се задълбочено начините, по които може да се подпомогне българският морски бизнес, търпящ големи загуби в момента. „Правителството на Промяната вече показа, че може да защити бизнеса с финансови инструменти, като отдели 4 млрд. за това, той да остане конкурентоспособен“, заяви Стоян Новаков.

Друг проблем, е обявеното огромно увеличаване на таксите за преминаване на товарни кораби през Босфора. С него българският морски бизнес ще понесе сериозен удар, цели отрасли ще останат неконкурентоспособни, ще се оскъпи продукцията, която се изнася.

“Трябва спешно да се реши какво мерки бихме могли да вземем заедно със страни като Румъния и Грузия – единия вариант е да се търси съдействие от ЕК. Има и други възможности, които могат да се търсят за излизане от трудната ситуация, като например участието на Външно министерство за елиминиране на това увеличаване с постановление, базирано на конвенция от 1983 г.”, заяви Новаков.

Морското образование и липса на кадри тревожи отдавна бизнеса. Глад за кадри в морския бизнес, така определиха положението мениджъри в едни от най-престижните фирми в бранша. Няма хора и за индустрията – кранисти, заварчици, стругари.

“Има начини да се справим с това, ще отнеме време, но трябва да се работи в тази насока. Ние вдигнахме заплатите на учителите, целта е тяхното заплащане да стане 125% от средната заплата. Сега професията привлича много повече млади хора. Но трябва да се промени начинът на преподаване, ученето да стане модерно и интересно, да скъсаме със стария модел. Така ще имаме по-подготвени кадри”, заяви Даниел Лорер.

Необходимо е да се промени системата, така че кадри да се създават още на ниво средно образование. А междувременно се мисли за внос на работна ръка, по аналогия с туризма.

Друг сериозен проблем, за който алармираха участниците, е липсата на генерален план за развитие, в резултат на което няма изградено нито едно пристанище за последните 12 години.

“Нито един инвеститор няма да вложи пари без такъв план, който включва опростяване на процедурите”, категорични са от морския бизнес.

Неизбежно, проблемите в морския бранш са свързани с изграждането на магистрали, които да свързват Варна с останалата част на страната и да я поставят на картата на сериозния морски бизнес.

Промените ще отнемат време, съгласиха се участниците в срещата, като се обединиха около няколко конкретни стъпки за решаване на спешните проблеми в морския бранш. Съвместно бяха обсъдени възможности, които биха могли да бъдат превърнати в реалност, ако се сформира ново правителство.


Maritime.bg не приема платена политическа реклама. Изданието публикува свободно информация, свързана със заявки на политически субекти за развитие на морската индустрия в страната. Купуването и продаването на гласове е престъпление.