Борислав Гуцанов: Кой носи отговорност за прекратения Японски заем?

Кой носи отговорност за прекратения Японски заем за изграждане на контейнерни терминали във Варна и Бургас? Този въпрос зададе от парламентарната трибуна депутатът от БСП и градски лидер на столетницата във Варна Борислав Гуцанов.

Депутатът се обърна към своите колеги, припомняйки колко важен за Варна и Бургас е този проект.

Ясна е тенденцията, че контейнерните превози взеха връх в транспорта”, отчете Гуцанов. По думите му японският заем е бил изключително изгоден – 25 годишен, със 7 години гратисен период и 1,4 % лихва.

Този проект щеше да доведе до привличането на нови товари, работни места. Ние трябва да се възползваме от това, че не сме само източната граница на България, а на Европейския съюз”, заяви депутатът. Той отправи въпрос към министъра на транспорта кап. Данаил Папазов за това дали средствата са безвъзвратно изгубени.

Папазов от своя страна отсече, че ползите за България, за Варна и Бургас са били напълно известни, ако проектът се бе реализирал.

За съжаление министърът каза, че поради решение на предходното правителство парите вече не са достъпни.

Имахме възможност за привличане на транзитни товари, които сега ни заобикалят през Констанца и Истанбул”, каза Папазов. Той коментира и че решението е взето следствие на анализ на реалната финансова ситуация през 2009 година, чрез отчитане на тенденциите и последиците от световната финансова криза.

Папазов обаче добави, че проектът стои на дневен ред и ще се работи той да бъде реализиран, но чрез публично-частно партньорство или с нов заем.

В момента преразглеждаме цялата транспортна стратегия, в която отново ще направим анализ за контейнерния поток и в близко бъдеще ще вземем решение за проектиране и строителство на тези два терминала”, каза министърът.

Maritime.bg – Курс

борислав гуцановДанаил Папазовконтейнерни терминалипристанищеяпонски заем
Коментари (7)
Коментирай
  • Дернев

    „… ще вземем решение за проектиране и строителство на тези два терминала…“ Този анализ трябваше да се е случил преди направените т.н. концесии и те трябваше да ни направят необходимите терминали, а не сега да се търсят нови БГ пътища за това. Тези пътища се дока, че водят до затъване на държавата.

  • Тодор

    Много се спекулира с този заем. И сега има достатъчни мощности, които не са натоварени. А новите товари са само в мечтите. Явно има други интереси

  • Булкон

    Строителство на нови конт терм е ИКОНОМИЧЕСКИ неиздържано,затова и няма да се случи, особено след приватизацията ба БМФ и унищожението на корабоплаването като отрасъл(вкл. и конт.сервиз Булкон). Факт е, че конт превози са най-технологичния сектор в корабоплаванията и дърпат него, както и пристанищата напред, НО това така и не се разбра при приватизацията. Но пък имаме инвестиции във футбола!
    От години бройката контейнеро-оборот през Варна е около 80 000 (около 120 000 teu). Проходи от товаро-разтоварните им операции е около 8 000 000 (по 100 долара на движение), приходи от дисбурсменти, а като се махнат разходите, каква печалба остава с която да се изплаща 300/400 милионен заем? Много повече от 25 години.
    А бе какво да му обяснявам на Гуцанов – къде беше той преди 5 години, когато разбиха корабоплаването, да беше станал и казал на висок глас, че се съсипва отрасъл и работата на няколко хиляди специалисти.
    Скоро ще дойде и реда на Морско училище- за какво ни е да издържаме скъп морски универститет, който готви кадри само за задгранична реализация?? Няма родно корабоплаване – няма нужда от кадри да се готвят от нашите данъци

  • кап.Горанов

    Обикновено контейнерните терминали се строят с пари на големите превозвачи като MERSK , MSC и т.н. При нашия случай средно се обработват 400 теус на денонощие. Товаропотока е явно недостатъчен. Транзитните товари са едно пожелание и трябва да се докажат с проекта. Голямо влияние ще окаже магистралата Видин – Солун независимо от това, че ги строим за 40 години.

    • TT

      Влиянието на пътя Солун- Лом(Видин), ще е толкова голямо, че сегашните стратези и т.нар. морска общественост, се страхуват да не се стигне до затваряне на пристанища във Варна и Бургас. При тенденцията на контейнизирани товари, морските ни пристанища има голяма вероятност да се превърнат в едни жалки терминали за въглища и обслужващи регионалната икономика(но не и националната).

  • Констанца

    Първо, следва да зададем въпрос на кап. Папазов, кой премахна строителството на магистрала Хемус за сметка на магистрала Струма от Мастерплана за развитието на транспорта в Р.Б., изготвен по времето на тройната коалиция за 20 мил. евро. За сведение, че сега европейското финансиране следва този план.
    Второ, защо сконцесиите на пристанище Бургас заличихме единствения приет в България Генерален план за развитие на пристанище за обществен транспорт, като затворихме достъпа за бъдещо развитие?
    Трето, защо говорим за транзитни товари, когато за 40 г. построихме една магистрала с огромни проблеми и тя отвежда товарите пак през Румъния? Верно, че пристанищата ни са врата към Европа, но кой ще я отвори, когато зад нея няма нищо или има само скраб и скръб.
    Прави са коментиращите, че пристанищата не се строят със заеми, а с инвестициите на концесионерите. И тук за нас моделът е сбъркан. На концесия се отдава гола територия и акватория, като възможност концесионерът да изгради, обслужва и пази пристанището за дългия срок на концесията. Но, при изградена от държавата обща пристанищна инфраструктура, като вълноломи, канали и т.н. До сега ние угодно рехабилитирахме пристанищата, които предоставяме на концесия и с инвестиционните програми гледаме да не затрудним много бъдещия концесионер.
    Четвърто, пето, шесто и т.н. в следващите серии, ако Гуцито има смелостта отново да се показва, защото за него контейнерен терминал означава „Максуда“, която да замени за съответните декари в пристанище Варна изток.

  • Бай Хой от Ханой(Vietnam)

    В най-скоро време ще дойде редът не само на Морското училище, ами и на цялата ни фалирала и на командно дишане държавичка…!
    Каквото и да си говорим ние не сме морска държава-никога сме нямали визия и план за развитие на морския бизнес и морският транспорт!И докато се чудем и маем други държави отдавна грабнаха баницата и е прекалено късно за нас вече!
    А относно БМФ-то-те си го харизаха параходството на човек, който разбира от море, корабоплаване и морски бизнес/транспорт, колкото аз разбирам от атомна и ядрена физика…:-))
    Наскоро имаше интервю с Домузчията, който каза че нямало повече да инвестира във ФК „Лудогорец“… Ами късно е вече бате, БМФ-то вече е тръгнало натам където преди 13-14 години „замина“ и БГА-то…