Министър Папазов: Създаването на интермодален терминал е сред най-важните проекти за Варна

Пристанище Варна е технологичен лидер. Това каза във Варна министърът на транспорта Данаил Папазов, предаде репортер на Maritime.bg. Министърът присъства на церемонията по въвеждане в експлоатация на два нови мобилни крана в Пристанище Варна – Запад.

За мен е изключителна чест, че днес ще открием и ще въведем тези два крана, които са плод на 5-годишен труд на всички от Пристанище Варна”, каза министърът. По думите му инвестицията, в размер на 9 млн. лева, е много голяма и наред с другите средства, които пристанището дава за подобряване на дейността си, го нареждат сред най-перспективните компании в страната. Двата крана са с товароподемност 63 тона всеки, уточни на свой ред изпълнителният директор на порта Божидар Чапаров. По думите му те ще осигурят завишаване на товарните норми. „Ще се предостави още едно конкурентно предимство пред останалите пристанищни оператори в страната и региона”, сигурен е Чапаров.

След церемонията министърът на транспорта се включи в поредния обществен съвет по воден транспорт, който се проведе в Пристанище Варна – Запад. „Браншът ще обсъжда с министъра промените в КТК и наредбата за посредническа дейност, във връзка с влизането в сила на Морската трудова конвенция”, каза пред Maritime.bg к.д.п. Богдан Богданов – председател на Българска морска камара. По думите му моряците не трябва да се притесняват, каквото чувство витае в интернет например, че конвенцията е поредната порция прах в очите. „Със сигурност ще има ефект и моряците ще го усетят”, каза к.д.п. Богданов.

Министър Папазов коментира и обществената поръчка за корекция на дъното при 0 к.м. на Пристанище Варна – Запад. По думите му до няколко дни се очаква изборът на изпълнител. Maritime.bg обаче научи, че класираните към момента на първо и второ място фирми са свързани. Тази информация обаче изпълнителният директор на Пристанище Варна не потвърди, заявявайки, че не разполага с такава, а и няма право да коментира.

Ще започне процедурата, надяваме се да няма усложнения съответно с обжалване и други”, отсече министърът. Според него чрез този ход, който ще глътне от бюджета на порта около 2,5 млн. лева (такава е индикативната цена), ще бъдат привлечени 600-700 хил. тона течни товари, главно за заводите в Девня.

Предложих конкретно предложение за развитие на бъдещия интермодален терминал във Варна, който да включи Пристанище Варна – Изток и ЖП – гарата, които да бъдат обединени в общ комплекс”, каза министърът попитан дали ще се търсят заемни средства за преместване на пристанището. Maritime.bg припомня, че депутатът от БСП Борислав Гуцанов заяви, че хората прекратили т.нар. Японски заем трябва да понесат своята отговорност, тъй като е оказано негативно влияние пред развитието на града. „Надявам се с помощта на общината, като уточним мястото (за преместване на мощностите на Варна – Изток, б.а.), да започнем реализацията на проекта за интермодален терминал, който за Варна ще е един от най-важните”, каза още министър Папазов. Според него финансирането на проекта ще бъде със средства на Пристанище Варна, Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура”, както и от републиканския бюджет. Папазов обаче добави, че е възможно да бъде търсено финансиране от ЕС, през следващия програмен период, за изграждане на липсващата инфраструктура към интермодалния терминал.

В отговор на въпрос на Maritime.bg, министър Папазов заяви, че смяната на ръководството на Пристанище Бургас се е наложила, защото изпълнителният директор Диян Димов е твърде ангажиран с работата си в Общински съвет – Бургас. «Аз мога да кажа, че с г-н Димов съм в много добри взаимоотношения, дори приятелски», каза пред Maritime.bg министърът. Той добави, че в министерството не е уволнявал и не смята това за правилен ход. Папазов обаче уточни, че на някои места в подчиненото му министерство усеща, че се работи мудно и се зарече, че ако няма промяна, то със сигурност ще има промени в състава.

В отговор на въпрос на Maritime.bg, министър Папазов каза още, че се чувства притеснен след последните данни за товарооборотите на дунавските пристанища. „Въпреки всичко Пристанище Русе, например, от този месец е на печалба, а от много дълго време не е било. Другите пристанища са отдадени на концесия и все пак това е работа на техния мениджмънт”, каза министърът.

Папазов съобщи и че Пристанище Варна ще отчете ръст в товарооборота между 5 и 6%. „С всички усилия спомагам да има ръст”, каза министърът.

Maritime.bg – Курс

Божидар ЧапаровДанаил ПапазовкрановеминистърПристанище Варна Запад