Калните вулкани в Черно море изкарват „Южен поток“ край Паша дере

DSC_0512

Скандално премина 25-ото поред публично обсъждане на проекта „Южен поток“. В зала „Пленарна“ в сградата на община Варна се сблъскаха десетки граждани с експертите, които по закон трябваше да представят проекта и неговата реализация на сушата, предаде репортер на Maritime.bg.

Сблъсъкът дойде от факта, че проектантите отговарят за тръбата и нейното достигане до Сърбия, а варненци искаха отговори на въпроси, които са в компетенцията на екипа, разработвал трасето в акваторията на Черно море.

Представянето на проекта се превърна в истински фарс, след като познати лица от зимните протести в морската столица се нахвърлиха срещу проектантите. Основният въпрос, на който така и не бе даден категоричен отговор в конкретика бе кой и кога е решил тръбата да излиза на плажа „Паша дере“.

Стигна се дотам да бъде прекъсвано представянето на проекта, а на няколко пъти страстите се нагорещиха до червено, но за щастие без преки сблъсъци. Протестиращите в залата изобщо не искаха да слушат за тръбата, като през цялото време твърдяха, че тя не трябва да излиза от морето край „Паша дере“.

Живеещ в местността „Ракитника“ се обърна към управителя на консорциума, който ще гради тръбопровода с думите – „няма тръба – няма проблем, има тръба – има проблем“. Няколко граждани се изказаха и на руски, запитвайки представителите на руската страна дали биха строили своите вили в района.

Варненци искаха да чуят и какво вредно влияние ще оказва на здравето им тръбопроводът, изтъквайки доводи свързани с шума – при изграждането и след влизането на тръбопровода в експлоатация. Експерт обясни пред изнервените граждани, че шумовият фон няма да бъде променен и няма да надхвърля 45 децибела. Все пак бе уточнено, че при силен вятър в районите на „Боровец“, „Прибой“, „Ракитника“ и „Галата“ нивото на шума се увеличава с 15 децибела. Това твърдение обаче бе посрещнато от варненци с насмешка.
DSC_0513
Много сериозен научен сблъсък имаше и при разглеждането на проблемите с инфразвука, който ще бъде генериран от компресорната станция и приемния терминал, които също ще бъдат в близост до къщите. Според Христо Драганчев от екипа на проекта, в страната ни няма никакви разпоредби дали и в какви норми може да има инфразвуков фон, затова спецовете са възприели нормите, които важат в Руската федерация. Все пак Драганчев уточни, че инфразвукът няма да ги надвишава и не заплашва населението. Той беше обвинен в пълно безхаберие от старшия научен сътрудник Орлин Димитров, който от своя страна показа пред залата писмо с печата на Министерски съвет, според което наличието на инфразвук в жилищни сгради е нормирано у нас и е равно на нула.

Проектантите не бяха оставени да говорят и по въпросите свързани с въздействието над околната среда, а бяха засипани с въпроси от гражданите. Все пак стана ясно, че тръбопроводът е получил всички необходими оценки, доказващи, че не влияе негативно над околната среда. Протестиращите варненци коментираха и че градът ще се развива на юг, а според тях тръбата ще окаже негативно въздействие над този процес. Сред варненци обаче настана раздор след като гражданин попита защо не е имало толкова активно противопоставяне при градежа на тръбопровода на „Мелроуз“.

Три бяха вариантите за излизане на тръбата от Черно море“, това каза пред Maritime.bg Милена Христова, която е съветник по въпросите на околната среда на „Южен поток – транспорт“, която отговаря за морската част на проекта. Спецът обясни, че най-подходящото място за излизане на тръбопровода от континенталния склон на Черно море е пред нашата страна. „Инженерите се съобразиха с доста ограничения – калните вулкани в морето, сеизмичните зони, свлачищата на шелфа. Всички тези фактори създават геоложка опасност за съоръжението“, коментира Христова. Тя потвърди информацията на Maritime.bg, че първоначално на българска територия са били разгледани три точки за излизане – край Крапец, край „Паша дере“ и южно от Бургас. „Не е избрана точката край Бургас, тъй като това е свързано с пресичането на Стара планина, което е изключително сложно. Точката край с. Крапец също не е избрана заради силната абразия на брега и близостта до Шабленско – Балчишкия земетръсен разлом“, каза Христова. По думите й напълно съобразено е и наличието на курорти и защитени територии.

DSC_0507Изпаднали от борда политици се опитват да стоят на повърхността“, това каза пред Maritime.bg Тодор Батков – управляващ партньор в адвокатската кантора „Батков и сие“ и собственик на ПФК „Левски“. Неговата фирма е спечелиха конкурс, обявен от „Южен поток“ за правно обслужване, съобщи самият той. Запитан как ще коментира случилото се в залата Батков заяви, че една от причините е липсата на информираност. „От друга страна Варна повлече крак във всички тези събития, които разтърсиха страната, има още емоции, които не са отминали и третото – изпаднали от борда политици и храненици на бивши политици, имам предвид ДСБ, се опитват да стоят на повърхността“, каза той.

У нас проектът „Южен поток“ струва 3,3 млрд. Евро, изтъкнаха проектантите, тази сума според тях ще създаде хиляди работни места по време на строителството и за поддръжката му след влизането в експлоатация. Присъстващите на обсъждането варненци не се впечатлиха от това и казаха, че протестите ще продължат докато не се вземе решение тръбата да бъде отведена в по-малко населен район, например на юг. Припомняме, че преди дни за среща с премиера Пламен Орешарски пристигна председателят на управителния съвет на „Газпром“ Алексей Милер, който бе удостоен с почетното звание доктор хонорис кауза на Университета по архитектура, строителство и геодезия. Двамата обсъдиха започването на градежа, което по думите на Милер ще осигури на страната ни енергийна независимост.

Снимки: Румен Сарандев

Maritime.bg – Курс

Последни новини

Последни новини

Естакадата в Шабла, а не удълбочаването за 400 млн., е причина за рокадата в ДППИ

Строежът на морската естакада при нос Шабла е предаден за проверка на Софийска градска прокуратура. Това съобщи пред БНР служебният министър на транспорта Георги Тодоров.