Идва краят на сагата “Moon Lake”


Moon-Lake
Филми бяха заснети, поеми и десетки статии бяха написани през последните 11 години за гибелта на кораб “Moon Lake”.

В края на месец октомври 2002г. плавателният съд пристига край Варна и остава на рейда. Ден по-късно, очакващият да натовари 3000 т. сода съд, се озовава в изключително тежка хидро-метеорологична обстановка.

Причина за инцидента тогава стана дрейфаща котва и закъснели реакции на екипажа”, спомня си тогавашният директор на Морска администрация – Варна к.д.п. Андриян Евтимов. Екипажът на плаващия под флага на Хондурас кораб е спасен, а благодарение доброто взаимодействие между агенцията и военноморските сили е предотвратено невиждано замърсяване на девствените плажове в местността “Паша дере”.

“Moon Lake” остана изхвърлен на камъните години и е едно от най-черните петна, с което местните управници не успяха да се справят. Докато действията на Морска администрация са прецизирани до последния детайл, то последващите ходове от страна на община Варна, която става собственик на кораба, са твърде нелогични.

Според някои наблюдатели зад сагата се крие чисто финансова схема.
korab-moon-lake
“Беше обявен търг за изтегляне и изваждане на кораба”, спомня си спец. Тогава за участие в наддаването фирмите е трябвало да осигурят 70 хил. долара гаранция. На търга обаче се явява само една компания, спомнят си моряци. Въпросното дружество получава правото да нареже кораба срещу скромната сума от 880 лева. Ден по-късно започва и разграбването на кораба, а няколко месеца след това в общината установяват, че нито 1 лев не е постъпил по сметките им, но не предприемат действия. Междувременно роми и рибари опоскват лесните парчета метал, а част от имуществото – например спасителните лодки изчезват в дън земя. Така се стига до правния абсурд общината да преразглежда условията и да намали гаранцията в размер на 35 хил. долара, сума за която никой не може да потвърди дали е била получена или е потънала някъде из джобовете на общинарите.

Схемата бе твърде простичка – фирмата, която взе кораба си нае 5-6 подизпълнителя, а тя стоеше накрая на редицата и прибираше по 25% от продадения метал”, каза работил в администрацията, който въпреки изминалото повече от десетилетие предпочете да не се цитира името му.

DSCN2566Целта е да изчистим това райско кътче, печалбата е почти нулева”, каза пред Maritime.bg инженерът Петър Атанасов, който преди дни се сдоби с правото да се бори с останките на кораба. През своята кариера инженерът е извадил няколко кораба, като сложността на операциите винаги е била над средната. Варненцът на 67 години има 28-годишен стаж в Института по корабостроене и приема новото предизвикателство като мисия. Казва, че най-трудното при изваждане на кораби е да бъдат опазени човешките животи.

Сигурността на работниците е на първо място”, убеден е той. По думите му от “Moon Lake” са останали едва 120 тона метал. Операцията, според инженера, ще продължи около 2 месеца. “Надявам се да успеем”, казва той и добавя, че в процеса ще участва и 100 тонен плаващ кран.

Останките от кораба са опасни. Най-вероятен е инцидент с летуващи или с риболовни лодки”, твърди той.

Морска администрация от своя страна ще наблюдава целия процес от изтеглянето на металните парчета, до проверка на мястото след края му. “Целта е от кораба да не остане абсолютно нищо, затова и ще следим”, каза пред Maritime.bg шефът на Морска администрация – Варна к.д.п. Валентин Енчев. “Надявам се най-после, след толкова години, останките да бъдат премахнати”, каза още капитанът.

Maritime.bg – Курс

Външно съдържание и реклама

Последни новини

Последни новини

Кап. Христо Христов: Моята нептунова поща още намира получатели по света

Какво го е накарало да използва нептуновата поща, за да хвърли в океана близо 60 стъклени шишета с писма и как  24 години по-късно  му се обаждат чак от Южна Африка, разказва