„Номад“ – първи български кораб за водолазни круизи

korab-nomad copy
Варненският бизнесмен Калин Радев буквално съживи историята, след като в експлоатация влезе неговият водолазен кораб “Номад”. Трудно може да се направи оценка за средствата, които 45-годишният капитан е вложил. От историческа гледна точка обаче съдът е безценен.

Видео:

За “Номад” Радев казва, че е неговият личен кораб, но събрал в себе си историята на няколко съдби. Преди повече от пет години, завършилият Морско училище бизнесмен открива – както сам казва, трите двигателя били сърце на яхтата на Тодор Живков.

Калин Радев, собственик на "Номад"
Калин Радев, собственик на „Номад“

Тогава “Балкан” вече е собственост на известен индустриалец от нашето време. “Трите двигателя бяха свалени, защото не са били достатъчни. Когато ги купих бяха работили едва 700 часа”, обяснява Радев. Освен двигателите, всеки с по 650 к.с., мъжът придобива и част от обзавеждането на яхтата на УБО.

“На този стол вероятно е стоял бащата на Сергей Станишев”, посочва Радев креслото, в което удобно се е настанил нашият репортер.

След като вече има двигателите капитанът, с опит на специални кораби в Персийския залив, открива и корпус, който идеално да се впише в проекта му, който към онзи момент може би е бил сравнително мъгляв. Не другаде, а в Русе бил забравеният корпус, който също има своята история. Той е трябвало да бъде основа за строителството на бързоходна яхта за р. Дунав на човека-легенда от времето на соца Божидар Божилов – Бец.

Година след като е завършен Божилов умира след инфаркт. Така проектът  за яхтата остава незавършен, а корпусът престоява изоставен няколко години, докато не бива купен от местен бизнесмен. Последният го продава на вече сдобилия се с двигателите на “Балкан” варненец. Транспортът от Русе до Варна е направен по суша. “Беше изключително сложно – с полиция, охрана”, спомня си с усмивка Радев.

По време на водолазен изпит.
По време на водолазен изпит.

“Номад” все още не е напълно завършен, предстои насищане с електрическата част, както и обзавеждане на битовите помещения. Корабът има голяма капитанска кабина, две кабини за гости, два санитарни възела с баня и тоалет, както и кухня и холова част.

“Номад” ще бъде използван за водолазни круизи – услуга, която нито един друг кораб у нас не може да предложи. Това е тип туризъм, които е изключително добре развит в много части на света. “В България досега не е предлагана такава услуга. Целта е да осигурим 5-7 дни на море на желаещите, в една изключително добра битова и техническа среда”, коментира Радев.

По негово мнение страната ни ще се превърне в притегателен център за такъв тип туристи заради ниските цени и подводното богатство.

“Номад”, за който вече има запитвания от чужбина, трябва да бъде готов за първите си пътници до средата на лятото. Още от сега корабът е използван от чужденци за провеждане на водолазни изпити. Днес във Варненското езеро трима норвежци и един поляк бяха изпитани от международен спец.

Снимки: Р. Сарандев

Maritime.bg – Курс

Последни новини

Последни новини

На 26 и 28-годишна възраст са поредните жертви от потъналия кораб Arvin в Черно море

Силен снеговалеж затруднява продължаващата операция по издирване на изчезналите моряци от екипажа на кораб ARVIN, който потъна във водите на Черно море край турската провинция

Военноморският музей отваря за посещения вътрешната си експозиция

Военноморският музей отваря за посещения вътрешната си експозиция от днес, при спазване на въведените в страната противоепидемични мерки срещу разпространението на