„Номад“ – първи български кораб за водолазни круизи

korab-nomad copy
Варненският бизнесмен Калин Радев буквално съживи историята, след като в експлоатация влезе неговият водолазен кораб “Номад”. Трудно може да се направи оценка за средствата, които 45-годишният капитан е вложил. От историческа гледна точка обаче съдът е безценен.

Видео:

За “Номад” Радев казва, че е неговият личен кораб, но събрал в себе си историята на няколко съдби. Преди повече от пет години, завършилият Морско училище бизнесмен открива – както сам казва, трите двигателя били сърце на яхтата на Тодор Живков.

Калин Радев, собственик на "Номад"
Калин Радев, собственик на „Номад“

Тогава “Балкан” вече е собственост на известен индустриалец от нашето време. “Трите двигателя бяха свалени, защото не са били достатъчни. Когато ги купих бяха работили едва 700 часа”, обяснява Радев. Освен двигателите, всеки с по 650 к.с., мъжът придобива и част от обзавеждането на яхтата на УБО.

“На този стол вероятно е стоял бащата на Сергей Станишев”, посочва Радев креслото, в което удобно се е настанил нашият репортер.

След като вече има двигателите капитанът, с опит на специални кораби в Персийския залив, открива и корпус, който идеално да се впише в проекта му, който към онзи момент може би е бил сравнително мъгляв. Не другаде, а в Русе бил забравеният корпус, който също има своята история. Той е трябвало да бъде основа за строителството на бързоходна яхта за р. Дунав на човека-легенда от времето на соца Божидар Божилов – Бец.

Година след като е завършен Божилов умира след инфаркт. Така проектът  за яхтата остава незавършен, а корпусът престоява изоставен няколко години, докато не бива купен от местен бизнесмен. Последният го продава на вече сдобилия се с двигателите на “Балкан” варненец. Транспортът от Русе до Варна е направен по суша. “Беше изключително сложно – с полиция, охрана”, спомня си с усмивка Радев.

По време на водолазен изпит.
По време на водолазен изпит.

“Номад” все още не е напълно завършен, предстои насищане с електрическата част, както и обзавеждане на битовите помещения. Корабът има голяма капитанска кабина, две кабини за гости, два санитарни възела с баня и тоалет, както и кухня и холова част.

“Номад” ще бъде използван за водолазни круизи – услуга, която нито един друг кораб у нас не може да предложи. Това е тип туризъм, които е изключително добре развит в много части на света. “В България досега не е предлагана такава услуга. Целта е да осигурим 5-7 дни на море на желаещите, в една изключително добра битова и техническа среда”, коментира Радев.

По негово мнение страната ни ще се превърне в притегателен център за такъв тип туристи заради ниските цени и подводното богатство.

“Номад”, за който вече има запитвания от чужбина, трябва да бъде готов за първите си пътници до средата на лятото. Още от сега корабът е използван от чужденци за провеждане на водолазни изпити. Днес във Варненското езеро трима норвежци и един поляк бяха изпитани от международен спец.

Снимки: Р. Сарандев

Maritime.bg – Курс

Последни новини

Последни новини

Силна конкуренция, слаба реколта и COVID-19: причините за спада на товарооборота в Пристанище Варна

Силният конкурентен натиск от частните пристанища, слабата зърнена реколта и пандемията от COVID-19 са сред причините за намаляване товарооборота на държавния пристанищен оператор