Корабостроителите – оптимисти, има диалог с правителството

Ижн. Иван Даскалов / Снимка: Валентин Димитров
Ижн. Иван Даскалов / Снимка: Валентин Димитров


Българското корабостроене и кораборемонт имат потенциал.
Това каза пред Maritime.bg председателят на управителният съвет на Българската национална асоциация по корабостроене и кораборемонт (БНАКК) инж. Иван Даскалов. Днес във Варна се провежда редовният презентационен форум на асоциацията, предаде репортер на Maritime.bg.

Преди седмица пък приключи 6-ата поредна среща на българско-руската работна група в сферата на корабостроенето. Инж. Даскалов е сигурен, че амбициозната програма за усъвършенстване на търговския флот на Руската федерация ще донесе очаквания от българските компании обем работа. „Знае се, че руските корабостроителници не могат да изпълнят напълно тази програма. По нея се предвижда строителството на над 1300 кораба. Във федерацията може да бъде поет обем от около 40-50% от този брой кораби, но останалата част ще бъде изнесена извън страната. Ние сме правили много кораби за Русия и то не преди 50, а само преди 20 години, освен това в настоящия момент имаме много актуални проекти„, каза той.

Maritime.bg припомня, че все пак преди година президентът на Руската федерация Владимир Путин заяви на корабостроителен форум, че ще бъде направено всичко възможно целият обем работа да бъде даден на корабостроителни и кораборемонтни заводи в страната. 

Състоянието у нас не е много розово, но все пак се строят нови кораби, основно в МТГ „Делфин„, каза още инж. Даскалов. Положително председателят на УС на асоциацията определи нейната работа. „Имам опит с други асоциации, които се събират веднъж годишно и нямат резултати. Ние обаче обменяме опит и информация – вътре между членовете. Дори когато може, някой член възлага работа на друг и обратно. Смятам, че само с общи усилия можем да вървим напред„, каза още той. 

Според него не е състоятелно твърдението, че секторът е зациклил или няма потенциал. „Напротив имаме поръчки, да – те са недостатъчни, но няма и банкрутирало предприятие. Потенциала го имаме, активите не са рухнали или затворени„, категоричен е инж. Даскалов. Естествено най-голям конкурент за родните фирми остават тези в съседна Турция. Нашите корабостроители признават, че бумът при съседите се дължи само на категоричната държавна подкрепа към сектора. 

Сега подобен опит – за издигане на корабостроенето и кораборемонта в приоритет, прави новото правителство на Пламен Орешарски. Всъщност настоящият премиер още преди да встъпи на поста се зарече пред корабостроителите, че тази индустрия ще бъде подкрепяна от държавата. “За Коалиция за България това е най-важната среща за развитие на бизнеса и града ни”, заяви тогава градският лидер на червените и  настоящ депутат Борислав Гуцанов. По думите му е от изключително важно значение морският бизнес да бъде възобновен, а създаването на гаранционен фонд за корабостроенето е една от първите стъпки в тази насока.

По този повод инж. Даскалов каза: „Вече имаме диалог, не топаме топката като през предишните 4 години, надяваме се фондът да бъде създаден„. По думите му въпрос за решаване е и откриването на корабособственици, които да го използват след това. Въпреки трудностите корабостроителите гледат оптимистично към идващите години. „Сложно е, важно е обаче, че ресурсът ни е съхранен“, категоричен е председателят на БНАКК инж. Иван Даскалов.

Maritime.bg – Курс

Последни новини

Последни новини

Морски организации настояват за включване на синята икономика в Плана за възстановяване

За включване на синята икономика в Националния план за възстановяване и устойчивост на България настояват в писмо до президента Румен Радев Българска морска камара Морски