Не е решен проблемът с корабното режище във Варна

2229

Корабното режище във Варна осиротя, научи Maritime.bg. Фирмата, която досега стопанисваше съоръжението е натрупала огромни задължения и от почти година не извършва дейност. Информацията потвърдиха бивши работници на обекта. По думите им представящият се за собственик на морския лом дължи огромни суми към Национална агенция по приходите и други кредитори.

Направо ви затварям телефона. Не искам да разговарям”, заяви пред репортер на Maritime.bg известният в скрападжийските среди като “собственик” на режището 65-годишен Петър Петров.

Проверка в регистрите показва, че компанията, която през миналото лято се подвизаваше на обекта, ударно е била продадена през март тази година. Maritime.bg припомня за свое разследване от 2011-а година, когато стана ясно, че начинът на придобиване на останките на потъналите кораби от дружеството “Транс кобалт” е изключително съмнителен. Всъщност и сегашното прехвърляне на компанията буди съмнения. Тя е продадена на лице, живеещо на адреса по регистрация на дружеството в град Девня.

Операцията по прехвърляне е толкова сложна, между толкова фирми, че буди съмнение за действителността й”, каза бивш мениджър в компанията, който обаче я напуска заради невзети и натрупани с месеци заплати.

Още тогава стана ясно, че по фактура “Транс кобалт” е купила старото желязо от фирмата “Изоламат”. Сделката е била сключена през 2006-та година и завършена при цена от 23 000 лева, заплатени от „Транс Кобалт“. Проверка в базата данни на Варненския апелативен съд сочи, че в съдебно заседание на 29.09.2010г. ВАС потвърждава решение на ВОС в частта относно определената начална дата на състояние на неплатежоспособност. Реално „Изоламат“ е фалирала на 02.12.2005г., доста преди да продаде правата над режището. Основателно ли е тогава прехвърлянето и как „Транс Кобалт“ плаща пари на фалирала фирма все още е мистерия.

Обектът остана извън полезрението на властта изключително дълго време. По-късно областният управител Данчо Симеонов се самосезира, след разкритията на Maritime.bg, и извърши пълна проверка на казуса. Тя не стана достояние на медиите и в крайна сметка заместник на Симеонов разписа разрешение за работа на “Транс кобалт” през 2011г. Още по-странно бе, че след стъпването си в длъжност Симеонов обяви имената на множество фирми, които са участвали в незаконни заменки по брега на Варненското езеро. Дори не е изненадващо, че именно в този списък бе намерило място и името на фирма “Изоламат”, която продава корабите на “Транс кобалт”. Плетеницата е толкова навързана, че само проверка от компетентните органи може да установи кой, кой е в цялата сага.

Корабното режище трябва да изпълни предназначението си”, това каза Бисер Иванов, който работи в специализирана компания за извеждане от експлоатация на плавателни съдове чрез нарязване. По думите му освобождаването на Варна от това петно, в нейното сърце, е напълно постижима задача. “Техниките и технологиите, които са използвани за нарязване на корабите са първо – несъпоставими с условията и второ – опасни за самите работещи”, коментира той. Тези му думи Maritime.bg доказа още преди 2 години, когато на режището работеше плаващ кран, който не отговаряше на нито една от нормите за безопасност. Според Иванов само и единствено дружество с инвестиционна цел – изтегляне на корабите, има място на обекта. “Досега на режището се е работило на парче. Самите компании, които са ползвали обекта не са били специализирани в тази дейност. Например това е все едно медия да притежава нива, на която да гледа царевица. Респективно – няма как база за изкупуване на метали да съвмести и рязане на кораби, какъвто е последният неуспешен случай с Транс кобалт.”, коментира той. Според него именно това е причината за неуспеха на предните фирми.

Maritime.bg научи още, че интерес към обекта има сериозен частен инвеститор. Въпросната компания е специализирана именно в тази дейност. Представител на дружеството бе открит, но не пожела да даде информация, изтъквайки твърде ранната фаза на проекта.

Наредбата, която определя този вид дейност – по изваждане и изтегляне на потънало имущество, ще бъде променена. Това става по инициатива на Морска администрация, която в случая прави опит да улесни бизнеса. Maritime.bg припомня, че през миналата година наредбата в настоящия си вид роди нечуван казус – 5 компании получиха разрешение за работа на един и същ потънал кораб.

В подкрепа подобряване условията за развитие на този бизнес са се обявили и от местната областна администрация във Варна. По информация на Maritime.bg е била проведена работна среща между областния управител и директора на ДМА – Варна, на която са обсъдени основните проблеми, които изпитват компаниите работещи в тази област.

Неглижирането на тези процеси от предходното правителство и местни власти, както и наличните пукнатини в различните законодателни актове, осигуриха пряк достъп на подстандартни компании до работа по подобни сложни и тежки за изпълнение проекти. Само на корабното режище във Варна през последните няколко години е имало редица кризисни ситуации, които са можели да завършат със загубата на човешки животи или непоправимо замърсяване на околната среда. Няма информация за инцидентите по останалите обекти, които останаха извън интереса на бившите управляващи.

Димитър Велев

Maritime.bg – Курс

Последни новини

Последни новини

Морски организации настояват за включване на синята икономика в Плана за възстановяване

За включване на синята икономика в Националния план за възстановяване и устойчивост на България настояват в писмо до президента Румен Радев Българска морска камара Морски