К.д.п. Герчев: Ние сме коментирали само факта, че нашата система чрез краткия мобилен номер „МТел 161” временно по технически причини не е активен

nikifor-gerchevПредседателят на БУЛСАР к.д.п. Никифор Герчев изпраща поредното заявление по повод публикация в Maritime.bg. Редакцията го публикува без никакви съкращения въпреки, че са налице изразени тези, които петнят Maritime.bg като свободна българска специализирана медия и не контрастират с реалната редакционна политика на изданието. За да премахнем всякакви съмнения, публикуваме без съкращения и публикацията в сайта „Днес+“ станала повод за изготвянето на материал в „Maritime.bg – Морският портал“

[one-half last=no]Публикация в „Днес+“ от 17.07.2013:

Сигналът за изчезналия водолаз край Бяла бил подаден със закъснение
Трети ден кораби на Гранична полиция, Морска администрация и рибарски лодки издирват професионален водолаз, изчезнал във водите на Черно море. Инцидентът станал в понеделник, на 17 километра от брега пред град Бяла. 26-годишният кадрови военен от състава на Военноморска база Варна бил с приятели на лов за рапани.

Той тъкмо бил изплувал от 30-метровата дълбочина, качил се на палубата, свалил кислородния апарат, но преди да махне бутилките от гърба си, залитнал, паднал зад борда и изчезнал под водата.

Приятелите му се опитали да подадат сигнал на спешния номер за морски инциденти 161, но се оказало, че с него няма връзка. Докато информацията за бедстващия водолаз стигне до Морска администрация, минали повече от 20 минути. Тогава към мястото на инцидента били изпратени кораб на Гранична полиция, катер на МА и вертолет на ВМС. По тревога били вдигнати и доброволците от морската спасителна организация БУЛСАР. От младия мъж обаче нямало и помен.

“Получихме сигнала със закъснение – докато информацията от тел. 112 отиде до морските служби, които ни информираха за случая, и нашият екип стигне до бедстващия катер, измина повече от час. За съжаление, хората на борда са били само абонати на МТел, а от 2 години този оператор не поддържа спешния номер за инциденти на море.

Ако връзката с нас бе осъществена веднага, щяхме да реагираме на минутата и шансовете да спасим потъналия водолаз щяха да бъдат реални”, коментира шефът на БУЛСАР кап. Никифор Герчев. “Факт е, че след дългогодишно сътрудничество с тази спасителна организация, съвместната ни работа бе прекратена. Причината е в новите правила на компанията за спонсорство, процедурата по които е доста тромава. Не сме отказали от подкрепата, но все още търсим начин как тя да бъде осъществена”, не отрекоха проблема от централата на МТел в София.

Операцията по издирването на изчезналия водолаз, която е продължила и във вторник, вчера бе прекратена заради силния вятър и бурното море. Предстои днес тя да бъде подновена отново, съобщи шефът на отдел “Търсене и спасяване” в Морска администрация – Варна кап. Пламен Бонев. Днес+
[/one-half]Заявление на к.д.п. Никифор Герчев:

Категорично заявявам, че никой от БУЛСАР не е твърдял или коментирал дали сигнала, подаден от катера с бедстващия водолаз, към спешен телефон 112 е бил закъснял. Напротив, БУЛСАР е член на европейския спешен номер 112 от няколко години и се отнасяме с изключително уважение към благородната кауза, на която служи този номер. С настоящия отговор заявявам от името на организацията ни, следното:

  1. На медийно запитване дали сме участвали в спасителната операция, ние сме коментирали само факта, че нашата система чрез краткия мобилен номер „МТел 161” временно по технически причини не е активен и че за подробности следва да се обърнат към самия оператор.
  2. 2.     Нечестивите опити на скандалния сайт „Маритайм.бг” да злепоставя БУЛСАР и мен лично са известни. Те не казват нещо ново и студентските им публикации с анонимните им подхвърляния за „В случая с водолаза край Бяла не може да се твърди подобно нещо, а изказването на подобни тези показват непрофесионализъм и защита на определени лични интереси, смятат спецове”.
  3. 3.     Непрофесионализъм е да не знаеш, че в морската система за уведомяване за бедствие се използват „всички възможни средства”. Например при инцидента с „Коста Конкордия”, италианския спасителен център е получил първо десетки обаждания чрез мобилни телефони. Само, че „специалистителаици”, чиито услуги ползва „Маритайм.бг”, дори това не знаят.
  4. БУЛСАР не е махленски спортен клуб, който източва пари от разни източници, а без държавно финансиране 15-тина години извършва реално спасяване и то не само по нашето крайбрежие.
  5. 5.     Освен, че сме членове на Световната федерация по морско спасяване (IMRF), само преди седмица, дейността на БУЛСАР бе упомената положително на „41-та годишна среща на черноморските страни за икономическо сътрудничество”.
  6. 6.     Уважението което питаят към нас световната морска спасителна общност за първопроходството ни в черноморския регион се изразява например в това да бъдем делегати на Световния конгрес по морско спасяване в Шанхай, Китай – 2011 година за сметка на федерацията и други подобни изяви.
  7. 7.     Оценка за дейността ни са дали много сериозни държавни структури като МО, МВР, МТИТС, Областните крайбрежни управи и други сериозни държавни, обществени и международни структури, така, че опитите за злепоставянето ни, са обречени.
  8. 8.     Ние не вярваме, че г-н Цветомир Цеков е  коментирал системата за безопасни комуникации на БУЛСАР по начина по който е представено това в скандалния сайт, но сме длъжни да заявим, че освен, че се приемат сигнали за бедствие на мобилен 161, този номер разпространява ежедневно няколкократно с SMS-и и безвъзмездно друга превантивна информация за щормови явления, тридневни метео бюлетини, съобщения за навигационни предупреждения, дейност която подпомага държавата в сферата на морската и гражданска безопасност. Така, че когато някой се опитва да злепоставя БУЛСАР, да знае, че това засяга цяла изградена система и би било добре, първо да си притегли умствения багаж и морската си компетентност.
  9. 9.     БУЛСАР сътрудничи с всички от кръга на организациите свързани с морското спасяване и няма да допуснем скандални подхвърляния да изострят отношенията ни. Всички ние: БУЛСАР, мобилните оператори, доброволците  заедно с държавните структури служим на една кауза „спасяване на човешки живот по море” и помията която се опитват да излеят отгоре ни, не ни засяга.
  10. 10.                         Надяваме се, че е известно, че БУЛСАР е единствената организация в България, която разполага с изключително високо професионално подготвени дълбоководни водолази, които могат да слизат на 100 м. дълбочина и че по молба на правителството на Украйна се подготвяме за дълбоководно спускане от морално естество, извън пределите на териториалното ни море.
  11. 11.                         Освен това работим за безжичен интернет при отдалечаване мористо от брега и засега сме постигнали дистанция около 25 км., с тенденция да накрием повече от териториалното ни море и прилежащата зона, с което информационното обслужване на всички системи, ще бъде дистанционно разширено и в открито море.
  12. 12.                         Категорично заявявам още, че БУЛСАР, безапелационно подкрепя държавната морска власт в лицето на ИАМА, както и новото ръководство на МТИТС и вече работи  по няколко проблема с тях, за целите на възстановяване ефективността на националната ни морска спасителна система.  
  13. 13.                         Следва да припомня, че БУЛСАР бе първата организация, която информира 112 преди няколко години при запускането на номера в Бургас и чрез тях, Гранична полиция и доброволчески катери успяхме да открием и изведем пострадали водолази край Несебър.
  14.  Сегашния нещастен случай е трети или четвърти, при който се налага използването на системата на МТел и на въпроса защо „М-Тел 161” не е отговорил, прехвърлихме за отговор да търсят МТел, просто защото не знаем какви им са техническите проблеми.
  15.  Информационно-комуникционната ни мобилна система за целите на морско спасяване получи разпространение и в други страни, а това показва нейната ефективност. Тя е изградена по следния начин:
  • Мобилните оператори, загрижени за безопасността на своите, намиращи се на море, плаж и т.н., абонати предоставят чрез 161 една допълнителна възможност (бонус) за защита на живота и здравето им.
  •  БУЛСАР безвъзмездно обслужва предоставения му номер 161 от мобилните оператори. За подържането на дежурство БУЛСАР може много лесно и бързо да оценим стойностно, какво би струвало това, ако не го извършваме с доброволчески труд.
  • В случай на подаден сигнал за бедствие ние информираме чрез SMS нашите доброволци в зоната на инцидента и най-близко намиращите се включват в спасителната операция, а както споменах по горе разпространяваме и друга информация за безопасност, каквато нито една държавна структура не извършва.
  • При сигнал за инцидент, БУЛСАР информира Морския спасително-координационен център и сътрудничи с него за целите на спасяването.
  • Нееднократно ни се е налагало, когато някой потърси помощ и по грешка вместо 112, да набере 161, ние сме съдействали да се свържи с 112, а ако има трудности ние сме препредавали спешните съобщения на директно 112.

В конкретния случай след като се запознах с действията на Морския спасително-координационен център, мога категорично да заявя, че предприетите от тях мерки са своевременни и адекватни. Относно насочването на наш катер, събитието е станало след като чрез друг оператор са били оповестени доброволците ни в този район, за което сме уведомили МСКЦ и сме предали информацията с която сме разполагали.

К.д.п. Никифор ГЕРЧЕВ,

председател на БУЛСАР“

Снимка: Морски вестник
Maritime.bg – Курс

Последни новини

Последни новини

Контраадмирал Михайлов: България не е изоставена, ценен член сме за НАТО

От българска гледна точка присъствието на постоянно разположени военноморски сили в Черно море е изключително важно, защото това показва единството в Алианса. Показва съвместимост