Нови катери получава Морска администрация за годишнината си (снимки)

нови катери Морска администрация

Два нови катера получи Изпълнителна агенция “Морска администрация”. На 130-годишнината от създаването си, в състава на агенцията ще влязат катерите “Вяра” и “Надежда”. Първият ще служи в Бургас, а вторият във Варна. Всъщност, машините бяха доставени преди шест години у нас. Съдовете бяха закупени с европари, но поради забавена с няколко дни доставка останаха блокирани години. С идването на новото правителство, министерството на транспорта, министерството на финансите и ръководството на ИАМА успяха да решат проблема, за да могат новите спасители да влязат в експлоатация.

“Вяра” и “Надежда” ще бъдат официално именувани в петък, на пирса пред Морска гара – Варна. В церемонията ще участва министърът на транспорта Данаил Папазов, който ще връчи на изпълнителния директор на ИАМА свидетелствата им за плаване. Катерите са тип Parker 1400, имат дължина 15,83 м, широки са 3,60 м и газят 0,65 м. 19-тонните съдове се задвижват с по два двигателя, всеки с мощност 610 к.с. Новите спасители достигат скорост над 35 kn (над 64 км/ч) и имат далечина на плаване около 200 nm.

Кап. I ранг о.р. Пламен Бонев, началник МСКЦ
Кап. I ранг о.р. Пламен Бонев, началник МСКЦ

Кап. I ранг о.р. Пламен Бонев е роден през 1956г. в град Варна. От малък мечтае да стане морски човек. Средното си образование получава в Техникума по корабостроене и корабоплаване (сега ВМГ), със специалност „Корабоводене“. Завършва през 1980 г. ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“ със специалност „Корабоводене за ВМС“. Започва кариерата с в дивизион „Подводни лодки“, достигайки най-високото стъпало там. Междувременно завършва Военноморската академия в Санкт Петербург. Последователно преминава през различни длъжности в Щаба на флота. От 2007г. е началник на отдел „Контрол и опазване на морската среда, търсене и спасяване“.

Пред Maritime.bg той коментира, че по време на изпитанията машините са показали изключително добри показатели. “Много сме доволни от катерите, представиха се отлично”, каза той. По думите му двата нови спасителни съда могат да участват в операции по търсене и спасяване в доста по-неблагоприятна обстановка, за разлика от досегашните “Спасител”-и. Според кап. Бонев “Вяра” и “Надежда” могат да излизат в морето до 5 бала вълнение. 4-членни ще бъдат екипажите им.

8 души бдят в Морския спасително-координационен център под ръководството на кап. Бонев. За екипа си той казва, че е напълно готов да реагира при евентуален инцидент, а сега – с приемането на новите катери, възможностите му се увеличават. Все пак кап. Бонев пожелава на себе си и на хората, които работят с него, никога да не се налага да прилагат на практика уменията си.  В МСКЦ капитанът опитва да наложи ноу-хау от стила на работа на американската Брегова охрана. Смята, че това е подходящ начин за управление. Бившият офицер от ВМС казва, че се наблюдава положителна тенденция за постоянно обучение на служителите. Отправя огромна благодарност към кап. Ивайло Вълев (IMO) за осигуряваната подкрепа в тази насока. Кап. Бонев твърди още, че у нас спасителната дейност по море съществува от десетки години, а не от стотици, както е във Великобритания, и въпреки това родните спасители повишават качеството си с всяка изминала година. В момента МСКЦ е натоварен с множество различни задачи, дори извън основните, но въпреки това успява да запази пълната си оперативна готовност.

Снимки (МСКЦ):
[oqeygallery id=136]

Основите на Морска администрация са положени още през 1883г. Тогава княз Александър I Батенберг издава указ (№ 999), с който се създават три правилника – за портовите началници, за полицията на пристанището и за мореплавателната търговия. Трите документа постановяват управлението на пристанищата и корабоплаването да се възложи на капитана на пристанището. Негови са задълженията да следи за безопасността на пристигащите и заминаващите кораби, да контролира правилното им натоварване, правоспособността на командния и изпълнителския състав на екипажа.

На 1 ноември от 14:30ч. официално ще бъдат открити тържествата по случай годишнината. Ще бъдат кръстени новите спасителни катери. По-късно през деня (17:30ч.) ще бъде открита изложба „130 години Морска администрация” в сградата на Държавен архив – Варна.

Maritime.bg – Курс

Последни новини

Последни новини

Силна конкуренция, слаба реколта и COVID-19: причините за спада на товарооборота в Пристанище Варна

Силният конкурентен натиск от частните пристанища, слабата зърнена реколта и пандемията от COVID-19 са сред причините за намаляване товарооборота на държавния пристанищен оператор