Пристанищата са един от най-мощните градообразуващи фактори. Древните колонии Одесос, Аполония, Месембрия възникват и се развиват около своите морски портове. Днес за голяма част от българските крайбрежни градове, пристанището е просто индустриална зона. Новата международна морска гара на Бургас е предпоставка за „обръщане” на града с лице към морето.
В присъствието на тримата заместник-министри на транспорта бе открита новата Международна морска гара – Бургас.
Изграждането на морската гара започва през април 2013 и само за шест месеца е построен първият модул на комплекса, който позволява обработката на пътници от круизни кораби. „Celebrity Constellation” ще акостира пред новата морска гара на 5 октомври.

капацитет : 2170 пасажери
водоизместимост: 91 000 тона
пуснат на вода: 12.05.2002 г.
Категория 5 звезди
Множество зали, киносалон, спортен център, комплекс от басейни, уникална ботаническа градина на борда, казино, 20 типа луксозни каюти разположени на 11 палуби.
Морска гара Бургас е първата стъпка към осъществяване на един отдавна очакван проект -„Супер Бургас – зона за обществен достъп“. Цялостната му концепция е свързана с реорганизация на пространства в пристанище Бургас-изток и превръщането им в зона за обществен достъп, която да съчетава съвременен логистичен център (морска гара, железопътна гара, автогара, градски транспорт) с традиционните за крайбрежните градове панорамни места за отдих и развлечения.
Международната морска гара е един от компонентите на бъдещия нов пътнически терминал на Пристанище Бургас, който ще даде възможност за приемане и обслужване на съвременни големи пасажерски кораби. В момента пътническите лайнери, които посещават южното българско черноморие акостират на рейд в Несебър и пътниците се превозват до сушата с малки съдове. Дълбочината в акваторията на пристанище Бургас, която е близо два пъти по-голяма от тази на пристанището в Несебър, ще даде възможност за свободно влизане и акостиране на големи плавателни съдове.
Сградата на международната морска гара – Бургас е проектирана в три модула, от които към момента са завършени модули 1 и 2. Морската гара е с капацитет за едновременна обработка на 1000 пътници, а при завършване и на трите модула, капацитетът ще се увеличи до 3000 пътници.
Територията около новата сградата се разделя на три зони, всяка от които с особен статут – държавна граница, зона с контролиран достъп, достъпна само за пътуващи и зона за публичен достъп.
Предстои да бъде завършена естетизацията на околното пространство и постепенното изместване на пристанищните дейности от района на кейови 1-4 места, които ще бъдат използвани за пасажерски трафик.
Ще бъдат изградени и две транспортни връзки към морската гара – едната е до ул. „Александър Батенберг“, до стария фар, а другата до паркинга на „Фрегатата”.
В края на 2013 г. ДП Пристанищна инфраструктура” започва в непосредствена близост изграждането и на друг мащабен обект – Бреговия център за управление на корабния трафик, който се строи в рамките на проект, финансиран със средства от Оперативна програма „Транспорт” 2007 – 2013 г. Двете сгради ще бъдат композиционно обвързани и ще бъдат стилистичен акцент в бъдещата зона за обществен достъп „Супер Бургас”.
Снимки:
Maritime.bg – Курс
Външно съдържание и реклама